Rapuh Tanpa Dia

Rapuh Tanpa Dia
published

Monday 9 May 2011

Tempat baru

Menjangkau dua minggu berada di tempat asing memang menakutkan dan membengangkan pada mula-mulanya. Tapi, rasa itu perlahan-lahan luput dari otak yang seolah-olah terbeban dengan berjuta-juta masalah. Lepas masukkan Irissa ke tadika yang baru perasaan semakin lega dan yakin hendak mulakan hidup di tempat orang. Ada banyak perbezaan hidup di sini berbanding negeri sendiri. Selepas bertahun-tahun hidup di bawah naungan bawah bayu dan selepas masak dengan selok-belok hidup kini semuanya beralih mendadak dan mengejutkan keadaannya. Seperti saya baru hendak belajar bercakap dan berjalan tapi tak ada orang nak ajar, perlu bangun sendiri.
Sekarang dah tak kerja lagi, jadi suri rumah sepenuh masa, pertimbangkan jadual yang bertukar lebih formal. Uruskan rumah dan Irissa yang kini berada sepenuhnya dibawah perhatian saya. Kalau dulu, dia ada Aunt Pia, nenek dan Seri yang uruskan makan minum, sekarang diuruskan oleh her mummy pulak.
Perkara kedua paling jelas ialah teruskan berkarya dan kuatkan hati sendiri.
Gaara - bulan, menggambarkan perasaan saya sebenar, merindui bayu dan kehidupan dulu tapi perjuangan tetap diteruskan hingga langkah akhir.

No comments:

Post a Comment